Wednesday, January 19, 2011

Mahaguru Amran

Mahaguru Amran,
antara salah sorang lecturer aku yang sempoi and best.

kalau masuk kelas die,
mungkin akan rasa die asyik cerita mengarut jek,
penuh dengan lawak dan gurau yang boleh buat korang senak gelak.

tapi bila time exam, macam mind control di bawah paras sedar,
semua cerita mengarut dia tu ada fakta yang boleh ingat untuk jawab exam.

Memang respek!

Dulu Mahaguru Amran ajar kami subjek ilmu pendidikan, kata beliau mahaguru, lebih kurang macam ayah pin.

Tapi mahaguru Amran tahun ni dah pindah fakulti,
dari fakulti ilmu pendidikan ke fakulti bahasa.

Kelas pertama..

'Ok kelasss..tahun ni saya rasa saya nak berubahlah. takda lagi teori-teori Maslow, Piaget,Vygotsky.. Mengarut sume tuh! Duniawi. saya nak jadi macam Pendeta Zaaba,' muka Lecterer Amran ni serius pandang kami.

'Panggil saya Pendeta Amran pulak,' dengan muka senyum +bangga

Berderai gelak. Dengar budak laki dah kaw2 ketawa.

' Tahun ni ye cikgu-cikgu semua, saya dah berazam. Saya nak berubah ye cikgu, takde lagi kelas kita macam dulu. Saya asyik M terus M, cikgu sume B terus B. sekarang kite tukar M dengan B yang baru!," Mahaguru Amran cakap dengan muka sengih-sengih..

'Mende yang M mende yang B encik?,' tanya sorang budak kelas aku.

'Ye lah cikgu, sebelum ni saya asyik Mengarut terus Mengaruuutt, cikgu sume Bengong terus Bengooong. tahun ni, saya akan mengajar terus mengajar terus mengajar, dan chekkguu semua, belajar terus belajar yeee cikguu!,' kata Mahaguru Amran.

' Tahun ni saya rasa kamu boleh dapat ranking no 3 paling hensem la kat institut ni Ganu,' Mahaguru Amran tiba-tiba puji Mat Ganu, budak kelas aku.

'Sape no 1 paling hensem encik?,' Doraemon, budak laki kelas aq gak tanye.

'Sayaa lah!,' Senyum mahaguru Amin, bangga+ cam gatal cikit.


Aku dengar dua tiga budak lelaki dah jatuh kerusi gelak.

p/s : Pendeta Amran ni ade iras-iras rupe ala-ala Abby Yus. Cara bercakap pun ade lebih kurang sikit.

No comments:

Post a Comment