Friday, November 11, 2011

Marah

Rasa marah dan bengang ni aku rasa akhir-akhir ni dah lama aku banyak tahan dan tinggalkan.

Sebab beberapa peristiwa dalam hidup aku, dan pengaruh orang-orang tertentu,

aku rasa dah banyak aku kurang marah, tahan marah ataupun mengalah dan biarkan.

Tapi masalahnya kadang-kadang aku rasa bila beberapa isu itu dibiarkan,

atau ditahankan,

mungkin secara amnya orang menganggap kita dah menang. Ye lah, orang kata, orang yang tahan marah dan orang yang mengalah tu lebih baik dari yang melulu. Marah ni tak bawak ke mana, pengaruh syaitan je.

Tapi bila berkait dengan isu-isu seperti hak, perkara-perkara ataupun kejadian yang libatkan isu moral dan pegangan nilai kita,

yang sepatutnya dibetulkan, tapi dibiarkan terus berlaku salah disebabkan malas nak timbul pergaduhan ataupun ketegangan,

patut ke dibiarkan?

Dan bila isu-isu yang dibiarkan itu tidak dipertahankan menyebabkan kita sentiasa dipijak, diperbodohkan,ataupun menjadikan apa yang hak, batil, dan benar tu sebagai sesuatu yang salah dan tidak diterima,

patut ke kita berdiam diri?

Hakikatnya jadi manusia ni, hanya ada dua kebenaran,

dari Al-Quran dan Hadis.

Dan petanda akhir zaman dan Dajjal tu, bila sesuatu yang benar tu jadi salah, yang salah tu jadi benar.

Dan dalam Islam sendiri, kebenaran itu sesuatu yang perlu diperjuangkan dan dituntut.

Jadi tak salah marah dan melawan kan?


No comments:

Post a Comment